Toucountouna blog

U bent hier

Van zaterdag 2 mei tot woensdag 13 mei ga ik als lid van een 9-koppige delegatie uit Merelbeke op werkbezoek naar onze stedenbandpartner Toucountouna in Benin. Gedurende 11 dagen laat ik me onderdompelen in de gastvrije Beninse cultuur en ga ik als ‘technicien’ het samenwerkingsproject rond basisonderwijs uitwerken.

In deze onderstaande blog hou ik de leerlingen van het 4de leerjaar (en alle andere geïnteresseerden) op de hoogte van mijn avonturen.
Wie info wenst over de andere projecten (digitalisering, bevolking en gezondheid) kan terecht op stedenbandmerelbeke.blogspot.be

Een e-mail uit Wansokou

De fotoreportage die de leerlingen van 5A en 5B naar Toucountouna verzonden, was nog maar enkele weken onderweg of we kregen al een heel speciale e-mail in onze mailbox! Een e-mail uit Wansokou, een deelgemeente van Toucountouna. De leerlingen van de lagere school daar hadden onze foto’s en tekstjes goed ontvangen. Hoewel het voor hen niet gemakkelijk was om aan een fototoestel, een computer en internet te geraken, zijn ze er toch in geslaagd om ons een heel mooie bundel met tekstjes en foto’s te sturen.

Vol enthousiasme gingen de leerlingen van 5A en 5B samen met hun juffen aan de slag om de tekstjes te vertalen. De directeur kwam langs met foto- en videomateriaal die ze vorig jaar tijdens haar bezoek aan de school in Wansokou maakte. Zo kregen de leerlingen een duidelijk beeld van hoe het schoolgaan er in Wansokou uitziet. 

Wil je de leerlingen van de lagere school van Wansokou ook leren kennen? Bekijk dan hier de e-mail die we ontvingen!

Lees het volledige bericht

Leerlingen 5A en 5B Kloosterstraat laten de kinderen van Benin binnenpiepen in onze school

Hoewel het al een tijdje stil is op de pagina rond Toucountouna, ligt het project verre van stil.

De leerlingen van 5A en 5B van de Kloosterstraat gingen aan de slag om de kinderen in het verre Benin te laten binnenpiepen in onze school.  Vol trots maakten ze gebruik van hun eerste woordjes Frans om zichzelf aan de kinderen in Toucountouna voor te stellen. Aan de hand van foto’s gaven ze een rondleiding in hun school. Benieuwd naar het resultaat? Kijk en lees met ons mee!

Lees het volledige bericht

Enkele foto's van Kaurel zijn huis

1/ Het huis van Kaurel is links, in het midden en rechts een huis van de buren

2/ De woonkamer met links eten en rechts sprokkelhout

3/ Kaurel voor de gang naar de 2 slaapkamers

4/ Het pleintje voor zijn huis

Lees het volledige bericht

De laatste school bezocht

Leerlingen,

We bezochten de laatste lagere school.  Ook daar kregen we een heel hartelijk ontvangst van de leerlingen en de leerkrachten.

In die school mocht ik een turnles bijwonen.  Heel interessant om te zien.  Het was in het eerste leerjaar, met 60 leerlingen. 

Per 15 leerlingen werden ze in een team ingedeeld.  Ze kregen per team een gekleurd haarbandje en moesten eerst marcheren, daarna opwarmingsoefeningen en dan in hun 4 groepjes springoefeningen doen.  Een beetje zoals jullie in groepjes eerst moeten oefenen tijdens de turnles.

Daarna heeft de directeur me de schooltuin getoond.  Een beetje zoals onze schooltuin, maar wel groter en alles wat ze kweken gebruiken ze op school om eten van te maken, o.a. worteltjes, uitjes, kool, ...  De kinderen op die school kennen en kunnen wel goed in de tuin werken, omdat hun ouders thuis ook allemaal een stuk grond bewerken.

Ook in die school hebben we dan jullie fotoboek overlopen en hadden de leerkrachten en de directeur veel vragen.  We hebben hierover van gedachten kunnen wisselen en op het einde hebben de leerlingen nog eens voor ons gedanst. 

Lees het volledige bericht

Wist-je-datjes

1/ Bijna alle inwoners hebben 2 gsm's, elk van een andere provider, zodat ze goedkoper naar dat netwerk kunnen bellen. Als er één van de netwerken niet werkt, kunnen ze ook altijd het andere gebruiken.
2/ Vandaag was er geen benzine te koop aan de tankstations, uitverkocht. We kochten dan maar onze benzine aan één van de vele (illegale) kraampjes.
3/ Het eten in Benin is eerder eentonig, hoofdzakelijk rijst en kip.

Lees het volledige bericht

Verslag donderdag 7 mei

Deze morgen hebben Justine (de leerlinge van het atheneum) en ikzelf de lagere school van Toucountouna opnieuw bezocht.  We hebben nu vooral deelgenomen aan de dag.  We hebben de juf van het eerste leerjaar geholpen bij haar les om de leerlingen het woord ‘balaie’ te leren schrijven.  Dit woord kwam uit de zin: “Sarah balaie la classe”.  Misschien kunnen jullie eens opzoeken wat dat woord betekent.

In de speeltijd heeft Justine een beetje met de kinderen gepraat en we hebben zo nog een paar antwoorden op jullie vragen gevonden.  In een volgend berichtje daarover meer.  We hebben hen ook ballonnen gegeven en tijdens de speeltijd met hen gespeeld. 

Daarna heeft Kaurel, een jongen uit het 3de leerjaar, ons zijn huis getoond.  Hij mocht even van school weg, omdat zijn mama de juf van het eerste leerjaar is.  Zijn papa was ook niet thuis, want hij is verpleger.  Maar de buurvrouwen waren er wel en hebben ons ook in één van hun huizen binnen gelaten. 

Kaurel woont met zijn mama, papa, oudere broer en jongere zus in een rechthoekig stenen huis.  Het huis heeft 3 kamers.  De grootste is de woonkamer, de twee kleinere zijn slaapkamers.  De keuken is voornamelijk buiten.  Samen met nog een tweede stenen huis en een traditioneel rond lemen huis en een toilet staan ze rond een klein pleintje.  Als Kaurel niet op school is, speelt hij meestal buiten op het pleintje of in de rest van het dorp.  Slapen doet hij binnen op een tapijtje.  Zelf zal je Kaurel niet vaak op de foto’s zien, want hij was een beetje beschaamd. 

Ook groeten van Justine en Kaurel

Lees het volledige bericht

Foto’s van de kleuterschool en lagere scholen

Beste leerlingen,

Bij dit bericht vinden jullie 10 foto’s uit de lagere scholen.  Ze geven al een eerste beeld over het schoolleven hier in Benin.  Wil je graag meer foto’s zien dan kan je kijken op de blog van de gemeente: stedenbandmerelbeke.blogspot.com en op de blog van het Atheneum: reisblogmerelbeketoucountouna.blogspot.com

 

  1. Ontvangst in de kleuterschool
  2. Een speelhoek in de kleuterklas
  3. In het 3de leerjaar in de lagere school in Toucountouna
  4. Een werkboek (in alle scholen dezelfde)
  5. Spelen en iets eten op de speelplaats in Toucountouna
  6. Groepswerk in het 4de leerjaar in Wansokou
  7. De scholen krijgen jullie fotoboek en kleurpotloden
  8. Wij kregen in Wansokou armbandjes voor de Fête Afrique koffer
  9. Het lessenrooster
  10. Een spel tijdens de speeltijd
Lees het volledige bericht

Antwoorden op jullie vragen (deel 2)

1/ Gaat de schoolbel en moet je dan ook in een rij staan? 

Als de meester uit het lokaal komt waar hij samen met de andere meester is, dan lopen de kinderen heel snel naar de klas en gaan op hun bank zitten.  Als de meester in de klas binnenkomt is het muisstil.  Dit is makkelijk omdat de kinderen geen jassen (het is er warm) dragen en ook geen schooltas meebrengen (ze hebben geen huiswerk en brengen geen eten mee). 

2/ Wat doe je als je aankomt op school? Nog voetballen? Spelletjes spelen?

De meeste kinderen staan samen in groepjes een beetje te praten of zitten gewoon ergens op de speelplaats.  Er zijn een aantal kinderen die iets meebrengen om te spelen.  Ik heb enkele dingen gezien: een elastiekje, steentjes, stokjes, een balletje.  Er was vandaag op de school één jongen en die had een autoband mee en een constructie met 3 takken die met touwen aan elkaar gebonden waren.  Daarmee liep hij heel snel rond op de speelplaats.  Heel veel jongens wilden om beurt met de band spelen. 

3/ Zit je met leerlingen van dezelfde leeftijd in 1 klas? 

De leerlingen mogen op 5 jaar, 6 jaar en 7 jaar beginnen in het eerste leerjaar.  Dit betekent dat er in het 1ste leerjaar leerlingen zitten van 5, 6 en 7.  Het kan ook zijn dat een leerling eens moet blijven zitten.  Daarom zitten er in het 4de leerjaar leerlingen van 8, 9, 10 en soms 11 jaar, maar de meest zijn 8 jaar bij het begin van het 4de leerjaar. 

4/ Hoeveel leerlingen zitten er in jouw klas?

Het aantal leerlingen in een klas kan hier erg verschillen.  Gisteren zaten er in elke klas ongeveer 30 leerlingen.  Vandaag zaten er in het eerste leerjaar 58 leerlingen en dat aantal zakte telkens tot maar 27 in het 6de leerjaar.  Er is geen leerplicht zoals bij ons en dus niet alle kinderen komen naar school.  Hoe ouder ze worden, hoe minder kinderen er naar school gaan. 

5/ Welk materiaal heb je: boeken, schriften, schrijfgerei, knutselmateriaal, CD-speler, … computers?

Alle kinderen hebben op school boeken en schriften.  Het is de overheid (het ministerie van onderwijs) die zorgt voor de boeken en die zijn in alle scholen dezelfde.  In de eerste 2 leerjaren hebben de kinderen een krijtbordje en een krijtje in hun bank.  De oudere leerjaren hebben dat niet meer.  Elke leerling heeft minstens 1 balpen en de leerlingen van het 4de hadden vandaag ook een latje en per groepje een geodriehoek en een passer.  Knutselmateriaal heb ik nog niet gezien.  CD-spelers, computers, digitale borden, … hebben ze niet omdat ze ook geen elektriciteit hebben en de scholen die wel elektriciteit hebben, gebruiken die zo weinig mogelijk, enkel voor verlichting als het te donker is. 

Lees het volledige bericht

Verslag woensdag 6 mei

Beste leerlingen,

Vandaag zijn we naar Wansokou in Tampègré gereden.  Ik heb er de lagere school bezocht.  Opnieuw kreeg ik een warm welkom en hebben de kinderen gedanst en sketchjes gespeeld.  Daarna heb ik het eerste leerjaar bezocht.  In het eerste leerjaar heeft de meester het zeer moeilijk om de leerlingen te leren lezen, schrijven en rekenen omdat de kinderen hem niet begrijpen de eerste maanden.  De kinderen spreken thuis een lokale taal en op school worden alle lessen in het Frans gegeven.  De meester vertelde dat hij de eerste twee maanden alles voorzegt en de kinderen alles toont en voor hen heel veel tekent, zodat ze het Frans leren.  Er is wel een kleuterschool, maar er gaan weinig kinderen naar de kleuterschool en in de kleuterschool wordt de lokale taal gesproken.

Daarna ben ik een les gaan bijwonen in het 4de leerjaar.  Ze kregen les over een spiegeling.  De meester toonde het eerst voor en dan moesten de leerlingen in hun schrift ook een driehoek spiegelen.    

De lessen zijn op woensdag om 12u gedaan en het middagmaal was maar om 14u dus heb ik heel veel tijd gehad om met de meesters (er zijn geen juffen op die school) te praten.  Zo heb ik weer enkele antwoorden op jullie vragen kunnen vinden.  Die vind je in het volgende blogbericht.

Na het middagmaal hadden we nog een vergadering met de directeur van de lagere school, de directeur van de middelbare school en met enkele leerkrachten.

En dan kwam er iets onverwachts op het programma.  We mochten naar de radiostudio om geïnterviewd te worden over ons project hier.  Onderweg hadden we opnieuw een autoprobleem.  Een van de wielen rolde van de auto terwijl we aan het rijden waren, maar de chauffeur kon de auto veilig tot stilstand brengen.  Voor het radio-interview had wel een beetje zenuwen, want ik had schrik dat mijn Frans niet goed genoeg zou zijn, maar de radiopresentator was zeer tevreden.

Door vandaag ook een school te bezoeken weet ik al veel meer over hoe het hier op school is.  Maar ik zou ook graag een antwoord kunnen geven op jullie vragen van hoe het is bij de kinderen thuis.  Ik heb hier en daar eens nagevraagd of we bij iemand thuis zouden kunnen langsgaan, maar dat is niet zo makkelijk te regelen.  Maar misschien dat het morgen wel lukt en dan horen jullie er zeker van. 

Een beetje vermoeide groeten

Lees het volledige bericht

Antwoorden op jullie vragen (deel 1)

1/ Wanneer heb je school?

De kinderen van de lagere school gaan van maandag tot vrijdag naar school.  Ze hebben in de voormiddag les van 8u tot 12u en in de namiddag (zij noemen het de avondlessen) van 15u tot 17u30.

2/ Hoe raak je op school?

De kinderen stappen allemaal te voet naar school. 

3/ Zitten meisjes en jongens door elkaar?

De jongens en meisjes gaan naar dezelfde scholen en zitten ook samen in de klas.

4/ Heb je een eigen lessenaar en stoel? Of zitten jullie op banken?

De kinderen zitten op banken die telkens voor 2 leerlingen zijn.

5/ Heeft de juf/meester een krijtbord?

Er zijn inderdaad krijtborden in de klassen.  Vooraan over de hele breedte van de klas hangt er één.  Dat bord wordt gebruikt voor de lessen van de dag.  Maar ook achteraan in de klas is er een krijtbord over de breedte van de klas.  Dat bord wordt gebruikt om nieuwe leerstof enkele dagen of weken te laten staan, zodat de kinderen er nog eens naar kunnen kijken.

Lees het volledige bericht

Pagina's